E1 - starten før starten

Svukuriset til Grövelsjön, også kalt Linné-ruten. 7 timer.

E1 begynner egentlig ikke her. Eller jo, dette må være den naturlige fortsettelsen på den planlagte utvidelsen fram til Nordkapp, men foreløpig slutter E1 ved norskegrensen i Sverige. En dag skal hele E1 tilbakelegges. Det hadde jo vært noe, å få være de første til å gå hele den siste delen av E1 fram til Europas nordligste punkt. Men først må vi til Middelhavet.

Svukuriset-Grövelsjön er også en etappe i Grensesømmen, en sammenhengende sti langs hele grensen mellom Sverige og Norge, sydd sammen i forbindelse med markeringen av unionsoppløsningen i 2005. Mange turer i Grensesømmen vil kunne egne seg til E1. Jeg (Ketil) og mine to eldste gutter gikk denne etappen sommeren 2008.

Her ved Revlingsjøan rastet også Carl von Linné i 1734.

Det naturlige startsted for å gå til turisthytten Svukuriset er den vakre bygden Elgå ved Femunden. Dit kommer du enten med bil eller med rutebåten Fæmund II. I Elgå finner du Femundsmarka nasjonalparksenter, som er vel verdt et besøk (bildet).

Elgå er en samisk bygd, som kjemper for fortsatt sørsamisk undervisning på Elgå skole. Her finner du den sørligste bosettingen av reindriftssamer. Distriktet har 3000 rein i vårflokken og produserer ifølge Adresseavisa ca. 37 tonn kjøtt i året. Det har blitt hevdet at samene var innflyttere og at nordiske folkeslag var der først, noe andre mener å ha tilbakevist i nyere tid.

Elgå-Svukuriset er en tretimers tur. Da vi gikk der i 2008, var vi slitne etter en lang reise, og trasket langs skogsveien i stedet for over Gråvola.

Ved Svukuriset slo vi oss ned på fin teltplass ved bekken med benker og bålplass (bildet). Du kan selvfølgelig også overnatte på turisthytten.

Neste dag gikk vi opp bjørkeskogen fra Svukuriset til Revlingsjøan. På et nes ved sjøen slo Carl von Linné seg ned på ferden i 1734 (bilde nedenunder). Her gikk Linné på sin "Dalaresa" til Røros i 1734. Der fant vi en flott teltplass og overnattet.

Her sov vi ved Svukuriset turisthytte
Videre neste dag må vi ha gått glipp av noen røde T-er. Til stikrysset ved Forborgen. Det krysset fant ikke vi, og ble gående gjennom store myrområder med ekstremt mye mygg, et rent helvete der vi ikke kunne puste med åpen munn uten å få en munnfull. Passerte Grøvelåa, og enda mer mygg i et par timervidere gjennom Skaret ved Salsfjellet (der ga myggen seg, og vi kunne endelig roe ned farten). Der fikk vi flott utsikt til Grövelsjön. Sørover mellom Valldalen og Sylen en halv time, der traff vi en stor reinsdyrflokk, så krysset vi riksgrensen. Gikk langs Digerbekken ned over helårsbro Vei til Grövelsjön, der vi tok en drosje tilbake til Elgå. Vi var kommet til starten av E1.

En kortere rute er Svukuriset til Sylen (5 timer), som vi ikke har gått. Sylen (780 moh) betegner de tre veiløse gårdene Gammelgården, Ryvang og Sylseth. Opp bjørkeskog fra Svukuristet. Deretter langs bekken mot nordøst, langs foten av Litl-Svuku. Rønsjøvola rundes på sørsida før sten tar ned til Rønsjøen. Ved sørøstenden opp fra sjøen og sør for Sylvola ned gjennom lia til Sylengrenda. Båtrute over Grövelsjön. For tiden er det bare overnatting etter forhåndsbestilling på Sylseth (tlf. Anne Lise Sylen: 62 45 98 40) og ikke på Ryvang eller Gammelgården. Ryvang driver kafe og båtskyss.

Riksgrensen!

Sylen til Grövelsjö (4-5 timer, 10 km)
Begynner med et stenete strekk i fjellbjørkskogen til du kommer opp på snaufjellet. Et kort stykke mellom Salsfjellet og Sjøhøgda følger stien en gammel strandlinje. Den er fra sjøen som lå her da innlandsisen smeltet bort. Etter tre kilometer kommer du til Linné-stien.  Linné-stien går ned til Grövelsjön, og derfra er det 1 km til STF Grövelsjön Fjällstation.